40 redenen om geen TomTom te kopen

TomTom is gigantisch onderuit gegaan op de beurs vanwege een google aankondiging. En misschien wel terecht. Want ook ik koop de volgende keer geen TomTom meer. Service wordt bij TomTom namelijk met een Z geschreven. Zelfservice.

Een jaar geleden heb ik een TomTom aangeschaft zodat ik efficiënter naar nieuwe klanten kan rijden. Heerlijk, zo'n ding. Een aangename vrouwenstem die je je 's ochtends verteld welke kant je op moet draaien en je dag kan niet meer stuk. De dag niet inderdaad, maar de TomTom zelf nu dus wel. Stuk. Defect. Kaputt.

Zomaar. Van de ene op de andere dag. Ik zet hem 's ochtends in de auto op zijn plekje en kan niet wachten tot de eerste instructie uit het luidsprekertje schalt. Omdraaien roept ze altijd als eerste. Maar het blijft stil. Als ik aansluit in de file ga ik twijfelen: m'n TomTom zal toch niet defect zijn? Maar hij blijft steken op het opstart scherm. Nee hè. En ik moet nog wel naar een bekend adres. Wat moet ik nu zonder mijn reisgenoot? Een slechte dag bleek nog veel later; ook het terugzetten van een eerder gemaakte backup hielp niets. (eh ja, ik maak backups. Nog regelmatig ook. Onmannelijk, ik weet het).

Als eerste heb ik heb een account aangemaakt bij TomTom. Want om überhaupt een vraag te kunnen deponeren is het verplicht dat via een geregistreerde account te doen. Gewoon een email kan niet want waarom zou je een kans laten lopen om profielen van je gebruikers te maken? Maar goed.

Ik netjes de klachtomschrijving ingevoerd. Een mooi zielig verhaaltje geschreven want er werken tenslotte veel vrouwen op de service afdeling. Een beetje snotteren helpt altijd om wat sneller door de molen te gaan. In de verwachting dat TomTom heel bezorgd aan me komt vragen wanneer ze alstublieft hun defecte apparaatje mogen komen repareren wacht ik rustig een paar dagen af.

Stilte. Geen enkele reaktie behalve de verplichte 'wij hebben uw klacht ontvangen' robot mail. Nog eens kijken. Heb ik wel de goede gegevens ingevoerd? Misschien per ongeluk het verkeerde serienummer ingevuld waardoor ik op een 'van de vrachtwagen gevallen' lijst sta? Ook niet. Zucht. Al die moeite gedaan, beloftes gemaild gekregen waarin ze plechtig beloven binnen een paar dagen te reageren. Afgaande op de hoeveelheid gegevens die je in moet voeren om je klacht in te mogen voeren móet er wel een flink geautomatiseerd systeem achter zitten. Ben ik misschien slachtoffer geworden van bug #53321 die vanwege tijdgebrek van de programmeur nog niet opgelost is? Wie weet. Maar nu rest me niets anders dan de helpdesk bellen. O hell. Je probleem nogmaals fijntjes uitleggen aan iemand die alleen maar een checklijstje af wil werken.

En inderdaad: Heeft u de backup teruggezet? Ja al drie keer. Heeft u al met TomTom Home opnieuw geïnstalleerd? Ja ook al meerdere malen. Heeft u al de clear_flash tool uigevoerd? Ja, ook al. Ik heb je namelijk net verteld dat ik al 2 avonden naar oplossingen hebt gezocht, allerlei tips heb uitgeprobeerd en ook geen willekeurige bestanden uit de TomTom heb weggegooid. Nutteloos. Als een neushoorn in de bronst blijft de man stug aan zijn lijstje vasthouden en ik geef verloren de moed op. Hij gaat me instructies toesturen waarmee ik mijn zoetgevooisde vrouwenstem weer terug kan krijgen. Mooi.

Later krijg ik de instructies in de mail en ik wordt spontaan misselijk. 40 stappen. Handmatig. Jawel. Geen geautomatiseerde herstel procedure, niet eens een batch file. Nee. Alles met de hand. En dan naderhand kunnen zeggen: ja maar dat stond er toch in, u heeft gewoon stap 24 niet geheel volgens procedure uitgevoerd. Voor de volledigheid heb ik het stappenplan onderaan dit artikel toegevoegd zodat je tegen de lijstjes freaks kan zeggen dat je dat al gedaan hebt. Wie weet heb jij wel geluk. Affijn, nog maar eens een avondje aan de slag met dat ding.

Je raadt het al. Geen succes. Het werd zelfs alleen maar erger. Ik had nu alleen een grijs scherm met een smalle blauwe streep onderin. Nogmaals het verhaal op de website bijgewerkt en weer tegen bug #53321 aangelopen dus maar weer opnieuw gebeld. Nadat eerst het obligate lijstje weer afgewerkt is, komen we tot de échte reden dat ik bel: ik wil het apparaat opsturen. Ze krijgt spontaan een angst aanval en het lijstje 'lastige klant' wordt erbij gepakt en ze trekt meteen haar ergste wapen: als u hem opstuurd zonder dat hij kapot is moet u de reparatie rekening betalen. Oeeh, bibberen hoor. Ik doe een tegen aanval: als het apparaat wél stuk is dan ga ik de 3 avonden die ik heb doorgebracht met alle tips, hints en instructies aan TomTom factureren. Bovendien is het apparaat spontaan van de ene op de andere dag gestopt met werken en is het apparaat ook nog eens minder dan een jaar oud. Hiertegen was ze toch niet bestand en ik mag hem opsturen. Joepie.

Weer een 20 stappenplan opgestuurd gekregen over hoe je de TomTom op mag laten halen. Iemand met een lijstjes obsessie heeft veel te veel te vertellen daar bij TomTom. Een paar dagen later krijg ik mijn TomTom gerepareerd terug. En wat hebben ze eraan gedaan? De software vervangen!

Ik vrees nog steeds voor de factuur voor dat simpele karweitje. Want dat had ik toch makkelijk zelf kunnen doen? Tot die tijd kan ik in ieder geval weer zorgeloos genieten van die vrouw die me streng toespreekt als ik weer eens in de auto zit. Ik hoop dat google er eentje heeft die nóg strenger klinkt.

 

De Digitaal Schoon procedure

Eerst dient u een backup te maken van de inhoud van uw toestel.

1. Op het bureaublad klikt u eenmaal op de rechter muisknop. Selecteer
hier [nieuw > map] en geef deze map de naam “kleine backup”

2. Ga naar [start > deze computer> verwisselbare schijf tomtom]

3. Kopieer de mappen zip, voices, LoquendoTSS (deze map staat alleen op de
GO910 de GOX40 modellen) , ASR (deze vindt u alleen op de GOx20, GOx30
en de GOx40 apparaten) en de bestanden: antitheftw.bmp, lowbatteryw.bmp
en splashw.bmp (indien aanwezig) U kunt selecteren door de CTRL toets
ingedrukt te houden en te klikken op de mappen en de bestanden. Vergeet
ook niet de map van de regio (West Europa, Canarische Eilanden, Benelux
etc) te kopieren.

4. Als u alles heeft geselecteerd klikt u met
de rechter muisknop op een van de geselecteerde items, vervolgens kiest
u [kopieren].

5. Plak de items tijdelijk naar het bureaublad in
de nieuwe map "kleine backup” door in de map met de rechter muisknop op
een lege plek te klikken en te kiezen voor [plakken].

Nu heeft u een kleine backup gemaakt.

• Formatteer het geheugen •

1. Koppel de TomTom los van uw computer.
2. Open [Deze Computer] vanaf uw bureaublad en koppel vervolgens uw TomTom aan uw computer.
3. In het scherm verschijnt nu een nieuwe schijf. Deze heet meestal [Verwisselbare Schijf] of [TomTom...].
4. Klik deze aan met de rechtermuisknop en kies [Formatteren].
5. Kies vervolgens bij [Bestandssysteem] de optie [FAT32] en klik op [Starten->Ok].
6. Wanneer u de melding [Formatteren voltooid] krijgt is het geheugen geformatteerd.

• Zet een backup terug op het geheugen. •

Opmerking: Voor het terugzetten van deze backup is het van belang dat uw computer verborgen bestanden weergeeft.
Dit kunt u als volgt instellen:
• a. Open [Deze Computer] en kies de menu-opties [Extra->Map Opties->Tabblad Beeld]
• b. Selecteer vervolgens [Verborgen bestanden en mappen weergeven] en klik op [Ok]

1. Open de map waarin u de backup opgeslagen heeft (Bijvoorbeeld [bureaublad>kleine back up]).
2. Kies in het menu [Bewerken->Alles selecteren] en vervolgens [Bewerken->Kopiëren].
3. Open [Deze Computer] en vervolgens de TomTom verwisselbare schijf.
4. Kies in het menu [Bewerken->Plakken] en wacht tot de gegevens gekopieerd zijn.

Nu heeft u de backup terug gezet op het geheugen.

Voor de stappen in deze e-mail heeft u het programma TomTom HOME 2 nodig.
Deze kunt u downloaden en installeren via de onderstaande link.

• Link: http://www.tomtom.com/services/service.php?id=16&tab=87

1. Indien de TomTom is aangesloten, sluit u TomTom HOME af (ook rechtsonder bij het klokje) en
   ontkoppelt u uw apparaat.
2. Ga vervolgens naar [Start], [Mijn Documenten] en ga naar de map [TomTom/HOME/Download].
3. Verwijder hier de inhoud van de map Download (niet de map zelf).
4. Rechtsonder in uw taakbalk kunt u TomTom HOME afsluiten door met de
rechter muisknop te klikken op het TomTom HOME icoontje en te kiezen
voor Exit/Afsluiten.

Vervolgens installeert u de applicatie opnieuw via TomTom HOME.

1. Sluit uw TomTom aan op de computer
2. Kies [Ja] op uw TomTom en TomTom HOME zal automatisch opstarten.
4. Kies [Update mijn GO/ONE].
5. Kies [Update en Installeer] om de beschikbare updates te downloaden en te installeren.
6. Kies [OK] om door te gaan.
6. Vervolgens sluit u TomTom Home volledig af.
7. Rechtsonder in uw taakbalk kunt u TomTom HOME afsluiten door met de
rechter muisknop te klikken op het TomTom HOME icoontje en te kiezen
voor Exit/Afsluiten.

Vervolgens dient u de Clear Flash tool uit
te voeren vanaf onze website. U kunt de instructies op de onderstaande
webpagina volgen om de Clear Flash Tool uit te voeren.

http://www.tomtom.com/6179

Volg de instructies hieronder om deze problemen op te lossen. Download het programma
TomTom Clear Flash en voer het bestand uit.

Let
op: sluit TomTom HOME af voordat u de Clear Flash Tool uitvoert
(Rechter-muisknop op het TomTom HOME icoon in de taakbalk en klik op
exit)


Deel 1 voor Windows®-gebruikers: Download het programma TomTom Clear Flash

   1. Klik op de knop Downloaden.
   2. Klik op Opslaan. Sla het programma op uw Bureaublad op. Ga naar Deel 2.

Deel 1 voor Apple Macintosh®-gebruikers: Download het programma TomTom Clear Flash

   1. Klik op de knop Downloaden.
      Het downloaden begint. Ga naar Deel 2.


Deel 2: Sluit uw TomTom-apparaat aan op uw computer.

   1. Laad uw apparaat ten minste 2 uur op.
   2. Zorg ervoor dat uw apparaat uitstaat en plaats uw geheugenkaart (SD-kaart) in uw apparaat.
   3. Sluit uw apparaat aan op uw computer.
   4. Zet uw apparaat aan. Het apparaat wordt nu herkend door uw computer als een USB-apparaat.


Deel 3: Voer het hulpmiddel TomTom Clear Flash uit

   1. Windows-gebruikers:
      Dubbelklik op het bestand ClearFlash.exe, op uw Bureaublad.
      Of:
      Dubbelklik op het bestand setup.exe, dat u hebt uitgepakt uit het bestand ClearFlash.zip.

      Apple Macintosh-gebruikers:
      Dubbelklik op TomTom Setup op het bureaublad.

      Het programma start.

   2. Selecteer uw taal.
   3. Lees de licentieovereenkomst. U moet Akkoord kiezen en daarna klikken op ->
   4. Selecteer TomTom Clear Flash installeren en klik daarna op ->

      Wanneer de installatie is voltooid, verschijnt het bericht Installatie voltooid.
      U bent nu klaar om de nieuwe applicatie te gebruiken. 

De problemen met uw apparaat zijn nu opgelost en u kunt het apparaat weer normaal gebruiken.

Comments

4

Kwam spontaan in jouw verhaal terecht omdat ik googlede op "vrouwenstem" i.v.m. een ander probleem.
Desalniettemin je hele blog met een brede smile en veel herkenning zitten lezen, je beschrijft heel humoristisch hoe het maar al te vaak gaat bij hulpdesks, ongelooflijk... en de frustratie!
 
Had gisteren een soortgelijke ervaring en stel dan vast dat ik op het laatst alleen nog maar bezig ben om de man/vrouw aan de andere kant minutenlang bij te brengen dat hij/zij nog steeds geen antwoord geeft op mijn feitelijke vraag, te vaag blijft, beter moet LUISTEREN, kortom: BEGRIJP alsjeblieft de reden waarom ik bel en stop met al die domme standaard -antwoorden, waarvan ik zelf allang weet dat dat niet de oplossing is en/of die nou nét niet van toepassing zijn op mijn situatie. En maar geduldig blijven en aanhoren wat die persoon allemaal kwijt wil, want ja, hij is nog niet klaar met zijn verhaal (hoewel je al weet wat er nog gaat komen) maarja, toch maar blijven luisteren want je weet maar nooit, misschien ziet ie na 10 minuten bakkeleien ineens alsnog het licht... eh, nee. Neeeeeh, in plaats daarvan wordt jou nu aangewreven dat JIJ het allemaal niet snapt en gaat ie het zuchtend en steunend nog maar eens opnieuw aan je proberen uit te leggen...
Ik ben inmiddels handenwringend en tandenknarsend aan  het eind van mijn Latijn en nok uiteindelijk maar af.
Hulde voor de manier waarmee jij hiermee omgaat, Michel, en bedankt voor een aangenaam lees-moment!
 
N.B. Grappig is dat ik momenteel een oude Navman navigator heb die min of meer aan vervanging toe is. Die heeft ook zo'n bijzonder aangename vrouwenstem,  waaraan ik helemaal verknocht ben! Oh jee-oh jee, ik was van plan om nu een Tom-Tom aan te schaffen...
xx Rianne

Ik heb een tomtom en vind de service perfect en dat is zeker terecht!
2 jaar geleden heb ik een tomtom go 730 gekocht. Na 1.5 jaar begon het scherm raar te doen. Ik heb gewoon gratis onder garantie een nieuwe gekregen
terwijl de garantie al een half jaar verlopen was!
Top Service!

Mooi voor je dat je een vervanging kreeg. Ze hebben die van mij ook kosteloos gerepareerd, niets dan lof daarover. Maar ik vind nog steeds dat het opsturen van een 40 stappenplan naar een klant niet echt klantvriendelijk te noemen is. En dat was het hele punt van dit artikel.

Super! je hebt inderdaad gelijk: het is inderdaad een zelfservice... Maar dankzij dit 40 stappenplan is het me wel gelukt om mijn tomtom terug aan de praat te krijgen!
Maar ik vermoed dat ik in de toekomst ook overstap naar een ander merk mocht de gps volledig de geest geven...
Dus nog eens dankjewel!